Saturday 11 July 2015

1

IMAGINASI

Assalamualaikum.
hasil ihsan Google

Fakta: Imaginasi membawa maksud daya khayal atau daya kemampuan seseorang individu menggambarkan sesuatu dalam angan-angan dan mencipta sesuatu secara khayalan. Setiap percakapan, perbuatan dan imaginasi kita akan dirakam oleh minda separa sedar dan minda separa sedar akan bertanggungjawab untuk merealisasikan setiap kata-kata dan imaginasi kita.
(hasil ihsan Scribd)
Nak baca lebih lagi? Klik SINI

Dah baca statement atas tu? Jadi, korang suka berimaginasi tak? Aku suka. Haha. Mana tak nya, aku jenis yg suka rancang sesuatu melalui imaginasi. Dari situ, macam-macam monolog dalaman aku boleh buat. Imaginasi tak sama dengan berangan tau! Berangan has no limit, dan membazir masa! Nanti jadi ala2 Mat Jenin! :p Imaginasi bagi aku, kau dah rancangkan sesuatu (plan) tapi kau still boleh tukar-tukar cara nak accomplish benda tu. Faham tak? J Kira gunakan otak kita as a planner and think outside the box la. Hehe.

Biasanya aku akan start berimaginasi bila aku dah fikirkan sesuatu. Contoh:

“If aku nak buat benda ni, macam mana nak accomplish.”

“Oh, kalau buat cara ni, agaknya apa kesan dia.”

“Kalau buat cara ni pulak apa yg jadi eh.”

“Ohh..macam ni rupanya. Oke boleh la buat macam ni nanti.”

Haa..tu aku bagi contoh yg biasa-biasa je la. Sambil bermonolog dalaman tu, aku imagine la sekali cara-cara dia. Haha. Lepas dah fikirkan cara yg paling sesuai, boleh la aku start accomplish benda tu. Tapi ye lah, realitinya mestila tak semudah tu! >< Macam-macam halangan kau akan dapat nanti. Tu baru la realiti! Tapi takpe, keep going sebab kau dah rancangkan yg paling baik kan dan biar Allah swt yg tentukan pengakhirannya.

Tapi hati-hati jugak dalam berimaginasi, kadang kesan dia positif dan kadang negatif. Bergantung kepada kita. Aku anggap imaginasi ni sebagai ‘booster’ aku. Tak kisah la korang nak berimaginasi bila. Macam aku, kadang aku guna time tengah study, kadang sebelum masak, kadang sebelum keluar gi jalan-jalan and even boleh imagine sebelum kau start buat kerja rumah!

Aku pernah terbaca satu statement ni, “semakin baik daya imaginasi, semakin baik kita mengolah kreativiti berfikir”. Menarik kan? Kadang orang tak perasan, adanya insan istimewa macam ni. Sangat rugi kalau tak take advantage dekat orang yg sifatnya macam ni, suka berimaginasi. Ehh. Maksud aku, jangan pulak korang pi buat benda-benda tak elok kat diorg ni. Haha. Gunakan untuk kebaikan bersama la ^^ Let say korang dalam satu program, gunakan ‘insan’ ini untuk predict macam-macam possibility yg akan terjadi masa program. Yes dia bukan ‘ahli nujum’. Tapi sekurang-kurangnya dia berfikiran lain. If anything happen, korang dah ada backup plan kan. :) 

Menarik bukan imaginasi ni? Jangan sekadar melepaskan batuk di tangga, tapi kita kena pandai realisasikan imaginasi kita ke arah yg lebih baik. Jadi jum berimaginasi dan bervisualisasi dengan sebaik mungkin! ^^

hasil ihsan Google

1 comments:

PeRdU cINta said...

#43 singgah dan done follow ye..